Uppdrag granskning!

Jag missade programmet igår, men tittade just på det via SVT play och tårarna har rullat på mig i 55 minuter!

Har ni inte sett det så gå in och se det direkt, det handlar om Linnea och Jennifer, två tjejer som blivit våldtagna av samma kille (skolkamrat) och det är så sorgligt hur VI i samhället beter oss mot våldtäktsoffer!

För många år sedan läste jag en bok som heter Flickan och skulden, skriven av Katarina Wennstam, som redan då beskrev det som nu hänt / händer Linnea och Jennifer!

Det som gör mig mest beklämd är kanske hur många unga TJEJER tar dessa våldtäktsmän i försvar och smutskastar sina kompisar / vänner / bekanta etc som blivit våldtagna!

Mitt hjärta blöder och jag önskar att jag själv kunde göra något för att förändra den syn samhället har på våldtagna tjejer!

En sak har jag lovat mig att min son ska lära sig hur man uppträder mot tjejer och hoppas att han blir den största svärmorsdrömmen! Karl ska lära sig hur man bemöter och uppträder mot tjejer i alla lägen.....

Sen ska jag lära mina tjejer hur man uppträder mot andra och hur man stöttar dom som behöver stöttas... Hur man vårdar sitt språk och inte missbrukar ord och framför allt, man ska inte SNACKA SKIT om andra människor eller sprida falska rykten! Så länge man inte har hört saker sägas från berörd person själv, så vet man inte hur mycket sanning som ligger i de ord man får höra! Värt att tänka på och värt att ta i beaktning nästa gång någon snackar skit eller sprider rykten om andra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0